Näytemäärät ja -astiat

Analyyseihin tarvittavat näytemäärät ja –astiat ovat mainittu tarjouksessa jokaisen analyysin kohdalla. Näytteet tulee toimittaa oikeanlaisissa näyteastioissa analyysien luotettavuuden takaamiseksi. Tarjouksessa mainitut näytemäärät ovat riittävät ja suuria näyteylimääriä ei kannata lähettää, sillä se aiheuttaa vain ylimääräisiä esikäsittelykustannuksia.

Näyteastioita voi tilata kotisivuiltamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Lähetämme näyteastioita niille näyt­teille, jotka analysoidaan laboratoriossamme.

Lisätietoa ja ohjeita sopivista näytemääristä ja -astioista saa kotisivuiltamme ja  asiakaspalvelustamme.

Näytteiden merkitseminen

Merkitse jokainen näyte/näyteastia näyte-etiketeillä tai vedenkestävällä kynällä. Näyte-etikettejä voi tilata tarvittaessa kotisivuiltamme tai asiakaspalvelustamme.

Analyysitilaus

Näytelähete toimii analyysitilauslomakkeena ja siihen merkitään tilatut analyysit näytekohtaisesti. Jokaisen näytelähetyksen mukana on oltava joko ALS:n oma näytelähete tai muu vastaava näytelähete, josta käy selvästi ilmi vähintään seuraavat tiedot:

  • Tilaaja ja tilaajan yhteystiedot 
  • Laskutusosoite ja tarjousnumero (virheellisen laskutuksen välttämiseksi)
  • Analysoitavat näytteet
  • Näytteistä tilatut analyysit
  • Tuloksien toimitusosoite (sähköpostiosoite)

ALS:n näytelähetteitä voit ladata kotisivuiltamme tai kysyä asiakaspalvelustamme.

Näytelähetteeseen on hyvä merkitä myös muita näytteen kannalta tärkeitä tietoja kuten ”todennäköisesti korkea öljypitoisuus” jne., sillä tällainen tieto helpottaa näytteiden käsittelyä laboratoriossa ja mahdollistaa vastausten antamisen nopeammin. 

Näytelähete toimitetaan joko näytteiden yhteydessä (esim. lähetyslaatikossa) tai sen voi lähettää sähköisesti asiakaspalveluumme. 

Näytteiden pakkaus lähetystä varten

Pakkaa näytteet niiden koosta riippuen kirjekuoreen tai tukeviin kuljetuslaatikoihin, esim. pahvilaatikoihin tai kylmälaukkuihin. Huomioikaa, että kuljetuslaatikoita ei lähtökohtaisesti toimiteta takaisin analysoivasta laboratoriosta. Lasiastiat tulee pakata mahdollisimman tukevasti, jotta ne eivät pääse liikkumaan ja rikkoutumaan kuljetuksen aikana ja suojata tarvittaessa esim. kuplamuovilla. Laatikoiden mukana tulee pakata myös riittävä määrä kylmävaraajia näytteiden kylmäketjun säilyttämiseksi kuljetuksen aikana.

Näytteiden toimitus

Lähetä näytteet osoitteeseen:

ALS Finland Oy
Ruosilankuja 3 A
00390 Helsinki

Näytteet lähetetään toimipisteeseemme postitse (pakettina tai kirjeenä), rahtifirman kautta (esim. Matkahuolto, TNT, DHL, eSend) tai muulla so­pivalla tavalla. Varmista, että näytteet toimitetaan perille asti (jakeluna) ja halutussa ajassa. Näytteet voi myös tuoda itse paikan päälle Helsingin toimipisteeseemme.

Olemme koonneet yhteenvedon markkinoilla olevista näytteiden mahdollisista kuljetuspalveluista. Yhteenvedon tarkoituksena on auttaa asiakkaitamme valitsemaan sopiva kuljetuspalvelu tai yhdistelmä kuljetuspalveluja näytteiden toimitukseen.

Tutustu kuljetuspalveluvaihtoehtoihin tästä »

Näytteiden toimituksen määräajat

Näytteiden vastaanotto on auki arkipäivisin ma-pe klo 8-17. Henkilökuntaa on usein paikalla myös muina aikoina, ota tarvittaessa yhteyttä etukäteen vastaanotto.hki@alsglobal.com tai +358 10 470 1202.

Kun toimitat näytteet seuraavasti, ne huomioidaan saapuneiksi kuluvana päivänä:

  • Mikrobiologiset näytteet klo 14 mennessä
  • Erikoispika-analyysiin tulevista näytteistä (seuraavaksi päiväksi klo 9 tai 16 raportoitavat tulokset) on ilmoitettava etukäteen näytteiden vastaanottoon ja näytteet tulee toimittaa klo 14.30 mennessä
  • Kaikki muut näytteet klo 15.30 mennessä

Näytteitä on siis mahdollista toimittaa aina klo 17 asti, mutta edellä mainittujen aikarajojen jälkeen saapuneet näytteet huomioidaan saapuneiksi vasta seuraavana arkipäivänä analyysiaikaa laskettaessa.

Näytteiden saavuttua ALS:lle

Kun näytteet ovat saapuneet toimipisteeseemme, lähetämme teille erillisen tilausvahvistuksen, josta käy ilmi tulosten arvioitu raportointipäivä ja muut tilauksen tiedot. Tilausvahvistus kannattaa käydä huolellisesti läpi ja tarkistaa, että kaikki tilatut näytteet, analyysit ja muut tiedot ovat kirjattu halutulla tavalla.

Kaikissa näytteiden lähetyksiin liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa voitte olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu.hki@alsglobal.com
Puhelin +358 10 470 1200
Faksi +358 10 470 1201
www.alsglobal.fi